מחלות מין אצל נשים

מחלות מין אצל נשיםמחלות מין הן מחלות זיהומיות המועברות במגע מיני, ויכולות להופיע אצל הגבר והאישה כאחד. מחלות מין אצל נשים גורמות בדרך כלל להופעת נגעים אופייניים בנרתיק, על השפתיים ובצוואר הרחם, ומאובחנות לרוב בבדיקה גניקולוגית.

בניגוד לגברים, אשר מפתחים תסמינים בשלב מוקדם לאחר ההדבקה במחלת מין, אצל נשים מחלות מין רבות נוטות להישאר "שקטות", ולא לגרום להופעת סימפטומים.

מלבד התסמינים של מחלות המין עצמן, למחלות מין בנשים יכולה להיות גם השפעה ארוכת טווח, בעיקר בהופעת סרטן צוואר הרחם ופגיעה בפוריות, ולכן חשוב מאוד להקפיד בכל מקרה על שימוש באמצעי מניעה באופן קבוע.

הדבקת נשים במחלות מין

נשים נדבקות במחלות מין לאחר שחיידק או נגיף אשר נמצא בנוזלי הגוף מועבר אליהן באמצעות יחסי מין. ההדבקה מתבצעת לרוב באמצעות יחסי מין נרתיקיים, או לאחר קיום מין אוראלי.

במהלך יחסי מין נרתיקיים לא מוגנים, נוזל הזרע מועבר דרך הנרתיק אל הרחם ויכול לגרום להדבקה בגורמים מזהמים שונים. בדרך דומה, יחסי מין אוראליים יכולים גם כן לגרום להדבקה במזהמים (בעיקר בהרפס) אשר מועברים עם הרוק ונספגים ברירית הנרתיק.

מלבד זאת, חשוב לזכור שבזמן חיכוך הפין עם שפתי הנרתיק והרירית, יכולים לעבור מזהמים שונים מהעור ולגרום להדבקה.

אי לכך, ניתן להבין שהדרך היחידה בה נשים יכולות להיות מוגנות מפני הידבקות במחלות מין היא על ידי שימוש בקונדום. לאחרונה, מופיע טרנד של שימוש ב"קונדום נשי", אשר מספק גם כן הגנה מפני הידבקות מחלות מין ומאפשר לנשים להגן על עצמן.

השפעת מחלות מין על הפוריות

אחד הסיבוכים ארוכי הטווח של מחלות מין לא מטופלות הוא פגיעה באיברי הרבייה הנשיים, אשר כתוצאה גורמת להפרעות בפוריות. לאחר הדבקה במחלות מין, קיימת סכנה שהזיהום יעבור מהנרתיק והשפתיים אל איברים פנימיים כמו איברי מערכת הרבייה ויגרום לפגיעה בהם.

מכיוון שנשים מפתחות פחות סימפטומים לאחר הדבקה במחלת מין, הנזק המצטבר לאיברי הרבייה שלהן יכול להיות משמעותי ביותר ולגרום בסופו של דבר להפרעת פוריות קשה.

שתי המחלות החשובות ביותר אשר גורמות להפרעת פוריות הן זיבה וכלמידיה, אשר גורמות לנזק ארוך טווח משמעותי ביותר ולאחרונה קיימת המלצה לביצוע בדיקות סקר למחלות האלה בקרב נשים בגילאים שונים. מבין מחלות המין השונות, זיבה וכלמידיה גורמות בנשים לביטוי מזערי של תסמינים, ולכן במקרים רבים נשארות "שקטות", לא מאובחנות ולא מטופלות במשך שנים רבות.

במקרים אלה, קיים סיכון של 10-15% לפתח דלקת באגן (PID – Pelvic inflammatory disease), אשר יכולה להביא לנזקים לחצוצרות, הרחם ורקמות סמוכות. מלבד זאת, מחלת הכלמידיה יכולה לגרום לזיהום "שקט" בחצוצרות, אשר אינו גורם להופעת סימפטומים אך בהחלט גורם לנזק.

אי לכך, מחלות מין ובמיוחד זיבה וכלמידיה גורמות לפגיעה בלתי הפיכה באיברי מערכת הרבייה מבלי לדעת על כך. העובדה שאלה מחלות אשר לרוב אינן סימפטומטיות מגבירה כמובן את הסיכון להפרעה בפוריות בקרב נשים הנמצאות בסיכון מוגבר למחלות מין, כמו נשים אשר מקיימות יחסים עם מספר רב של פרטנרים וללא אמצעי מניעה.

קונדילומה וסרטן צוואר הרחם

קונדילומה היא יבלת המופיעה לאחר הדבקה בוירוס הפפילומה (HPV), ויכולה להתפתח לסרטן צוואר הרחם. הופעה של קונדילומות נחשבת לאחת ממחלות המין השכיחות ביותר, ואופיינית לנשים המקיימות יחסים עם פרטנרים רבים וללא שימוש בקונדום.

בניגוד לגברים, אשר אצלם הקונדילומות אינן גורמות להשפעה ארוכת טווח, נשים יכולות לפתח את סרטן צוואר הרחם, ולכן מומלץ לכל הנשים לבצע בדיקת פאפ באופן תקופתי.

בשנים האחרונות הוכנס לסל הבריאות החיסון כנגד וירוס הפפילומה, אך חשוב לזכור שעדיין קיים סיכוי להידבק במחלה, ויש להשתמש תמיד באמצעי מניעה.

אולי יעניין אותך גם:

פאפ לא תקין: מהן הסיבות הרווחות לפאפ לא תקין? והאם יש סיבה לדאגה?