מהי לימפוגרנולומה?

לימפוגרנולומהלימפוגרנולומה היא מחלה טרופית, הנוצרת בעקבות זיהום הנגרם באמצעות מגוון חיידקי כלמידיה. זוהי מחלה לטווח הארוך, המתבטאת בעיקר בנפיחות כואבת של בלוטות הלימפה הקרובות ביותר למקום הזיהום. אם המחלה אינה מטופלת כראוי, היא עלולה לגרום לנזק רציני לרקמות צלקות, חסימה רקטלית או חסימה במעי, ונפיחות קיצונית של איברי המין. במקרים חמורים, תוקפת המחלה את מערכת העצבים המרכזית.

זוהי מחלה נדירה יחסית ובממוצע נדבקים ממנה בין 250-400 איש בשנה, רובם גברים, בגילאי 15 עד 24. המחלה נפוצה ביותר בדרום מזרח אסיה, אפריקה, מרכז ודרום אמריקה, ומכאן קיבלה את תוארה 'מחלה טרופית'.

הגורמים ללימפוגרנולומה

מחלה זו מתפשטת באמצעות מגע מיני ישיר עם איברי המין, פי הטבעת או הפה. מרגע שמשתכנים החיידקים בגוף, הם מתרבים בבלוטות הלימפה. מצב זה עשוי להיות קשור באופן הדוק ביותר ליחסי מין בין גברים המקיימים יחסי מין עם גברים בפי הטבעת.

תינוקות עלולים להידבק במחלה מאימהות נגועות בחיידק, במהלך הלידה. לימפוגרנולומה נגרמת על ידי שלושה סוגים שונים של חיידק הכלמידיה. החיידקים מתפשטים באמצעות מגע מיני. הסיכון העיקרי למחלה הוא גברים נשאי HIV.

תסמינים וסימנים של לימפוגרנולומה

פצעים דומים לפצעונים או שלפוחיות מופיעים כשהחיידקים חודרים לגוף, אך לא תמיד. לעיתם קרובות נרפאים הפצעים במהירות, מבלי להותיר צלקת. שחרור נוזלים מהפין או הנרתיק הוא תסמין נפוץ בשלב מוקדם. סימנים אלו מופיעים בדרך כלל בתוך שלושה ימים עד חודש לאחר החשיפה לחיידק.

תסמיני השלב השני של המחלה בוליטים יותר, ובאופן כללי מתחילים כשבוע עד שבועיים לאחר הופעת תסמיני השלב המוקדם. בלוטות הלימפה קרובות ביותר למקום הזיהום, בדרך כלל באזור המפשעה, יוצרות נפיחות כואבת ומוגלית. בלוטה זו עלולה לגדול לגדול של לימון, והעור משנה צבעו לכחול.

בדרך כלל מלווים התסמינים בכאב פועם, חום, תחושת חולי או כאב ראש. בכשלושים אחוזים מהמקרים, הפצע פותח את העור, המוגלה מתנקזת ברציפות, הפצע נותר פתוח והופך להיות נגוע בחיידקים אחרים. הפצע מתרפא לעיתים רק לאחר חודשים עד להחלמה מלאה ולעיתים קרובות מותיר צלקת.

בלוטות עלולות להיווצר ליד הגרון, הצוואר, פי הטבעת וצוואר הרחם. מעורבות הרקטום ופי הטבעת עלולה לגרום להזרמה רקטלית ולגרום לציפוי הפנימי של פי הטבעת להתנפח, לדמם ולהישחק. אם שחיקה מתפשטת למעי הגס, החלחולת עלולה להתנפח ולאטום את המקום.

נשים עלולות לחוות כאבי גב אם בלוטות נוצרות בצוואר הרחם או בנרתיק העליון. דלקת כרונית של בלוטות הלימפה עלולות לגרום להגדלה משמעותית של איברי המין, היצרות מעבר פי טבעת, מורסה, וערוצים רקטלים חריגים או נגעים דמויי פיסטולה.

באופן כללי, מתבטאים התסמינים בהיבטים הבאים:

• דם או מוגלה מפי הטבעת.
  • כאבי מעיים.
  • פצעים קטנים כואבים על איברי המין הגבריים, או בדרכי המין בקרב נשים.
  • נפיחות ואדמומיות העור באזור המפשעה.
  • נפיחות השפתיים התחתונות בקרב נשים.
  • בלוטות לימפה נפוחות במפשעה באחד או בשני הצדדים. המחלה עשויה אף להשפיע על בלוטות הלימפה סביב פי הטבעת, בקרב אנשים המקיימים יחסי מין אנאליים.
  • הזיהום עול לגרום לשלשולי וכאבי בטן תחתונה.

טיפול

לימפוגרנולומה מטופלת בדרך כלל באנטיביוטיקה מסוג טטרציקלין, דוקסיציקלין ואריתרומיצין.