כיצד מועברות מחלות מין?

העברת מחלות מיןמחלות מין מועברות מאדם אחד לשני לאחר שחיידק או וירוס הנמצא לרוב בהפרשות מאיברי המין, עובר במהלך קיום יחסי מין בין בני הזוג.

המעבר של הגורמים למחלות מתאפשר לאחר קיום יחסי מין לא מוגנים, בהם מתבצע חיכוך בין ריריות איברי המין החשופות, ומתבצעת החלפת נוזלים בין בני הזוג.

מחלות המין יכולות לעבור בין בני הזוג בכל סוגי יחסי המין: יחסי מין נרתיקיים, מין אנאלי ומין אוראלי.

מכיוון שרוב מחלות המין מדבקות ביותר, במקרים רבים מספיקה "פעם אחת" ללא אמצעי מניעה על מנת להידבק במחלת מין, ולכן חשוב מאוד להיזהר מכך ולהקפיד על שימוש באמצעי מניעה במיוחד אם מדובר בפרטנרים חדשים אשר העבר המיני שלהם אינו ידוע.

נשאות של מחלות מין

מחלות מין מתבטאות בכך שלא תמיד נוכחות החיידק או הוירוס בגוף גורמת להופעת תסמינים קליניים. מצב זה, הנקרא נשאות מתאר תופעה בה קיימת נוכחות של נגיף או וירוס של מחלת מין בנוזלי הגוף מבלי לגרום לסימנים קליניים.

קיימים מקרים, כמו לדוגמא במחלת ההרפס, בה התסמינים הקליניים (של הופעת הפצעים) יכולים להתפרץ אחת לכמה שנים. מחלות אחרות, כמו לדוגמא עגבת או איידס יכולות כלל לא לגרום לסימנים קליניים במשך שנים רבות, ובמקרים רבים אנשים הנושאים את החיידק או הנגיף בגופם כלל לא יודעים על כך.

ולכן, קיימים מקרים רבים של הידבקות במחלת מין "בלי כוונה", כלומר, בני זוג מעבירים מחלות מין מבלי לדעת שהם נושאים אותם, ומסיבה זו חשוב על אחת כמה וכמה להקפיד על שימוש באמצעי מניעה.

המהלך של מחלות מין

גם במידה שמחלת מין גורמת להופעת סימנים קליניים, המחלות האלה יכולות לדבק עוד לפני הופעת הסימנים.

ולכן, במקרים רבים בהם מאובחנת מחלת מין, מתבקשים החולים ליצור קשר עם כל הפרטנרים שלהם מהתקופה האחרונה על מנת להודיע להם על המחלה, ולקרוא להם להיבדק.

חשוב לזכור שאבחנת המחלה לא חשובה רק על מנת להעניק טיפול לחולים, אלא גם על מנת ליידע אותם לגבי הנשאות של המחלה ולמנוע הדבקה של אנשים אחרים.

גורמי סיכון להעברת מחלות מין

קיימים מספר גורמים המגבירים את הסיכון להעביר מחלת מין בין בני זוג:

• קיום יחסי מין לא מוגנים – ללא ספק, גורם הסיכון החשוב ביותר להידבקות במחלת מין היא קיום יחסי מין ללא הגנה. אמצעי המניעה היחיד המשמש גם כמניעת העברת מחלות מין הוא הקונדום, ולכן שימוש בו חיוני על מנת להימנע מהעברת מחלות. שימוש בקונדום מגן מפני העברת מחלות לשני הצדדים ב-97-99%, ולעומת זאת ללא קונדום קיימים סיכויים גדולים מאוד להידבק (לדוגמא, 70-80% להידבק בזיבה).
  • שימוש לא נכון בקונדומים – השימוש באמצעי מניעה אינו מספיק, וחשוב מאוד להשתמש בהם בצורה נכונה. אין למחזר קונדומים, או להשתמש בכאלה שנקרעו, וחשוב מאוד לדעת איך להלביש אותם לפני השימוש.
  • קיום יחסי מין עם מספר פרטנרים – באופן כללי, ככל שמקיימים יחסי מין עם יותר פרטנרים יש סיכוי גבוה יותר להידבק במחלת מין. כפי שהוזכר, במקרים רבים נשאי מחלות המין כלל לא יודעים עליהם, ולכן הן יכולות להיות מועברות בקלות בין פרטנרים, וככל שמקיימים יחסי מין עם יותר בני זוג כך הסיכון להידבק עולה.
  • היסטוריה או נוכחות של מחלת מין אחרת – אנשים שסבלו בעבר ממחלת מין, או שסובלים ממחלת מין נוכחית נמצאים בסיכון מוגבר להידבק במחלת מין אחרת. קיימות מחלות מין אשר מדבקות יותר במקרים של נוכחות מחלה אחרת, ולכן חשוב מאוד להקפיד עוד יותר על אמצעי הזהירות במידה וקיימת היסטוריה או הדבקה נוכחית בכל סוג של מחלת מין.