מחלות מין אצל גברים

מחלות מין אצל גבריםמחלות מין מועברות לגברים באמצעות יחסי מין וגורמות בעיקר להופעת נגעים אופייניים על הפין וסביבו. בניגוד לנשים, גברים מפתחים את התסמינים של מחלות המין די מהר, ולכן מטפלים בהן ומונעים לרוב נזקים ארוכי טווח.

עם זאת, קיימים מקרים בהם מחלות המין לא מטופלות או כלל לא מאובחנות, ויכולים להופיע נזקים קשים ובלתי הפיכים.

איך גברים נדבקים במחלות מין?

במהלך קיום יחסי המין, יכולים לעבור מזהמים שונים (חיידקים ווירוסים) מהנרתיק אל הגבר. אחת הדרכים בה מזהמים יכולים לעבור מהנרתיק אל הפין היא באמצעות נוזל הנרתיק. בזמן שהפין שוהה בנרתיק, הוא בא במגע עם נוזל הנרתיק אשר עשוי להכיל חיידקים ווירוסים ולהעביר אותם אל הפין.

דרך נוספת המאפשרת לגברים להידבק במחלות מין היא על ידי חיכוך העור של הפין עם רירית הנרתיק והשפתיים, אשר יכול גם כן לגרום להעברת מזהמים. חשוב לזכור שגברים יכולים להידבק במחלות מין שונות (ובעיקר בהרפס) גם על ידי מין אוראלי, וגם במקרים אלה רצוי להשתמש בקונדום.

סיכויי ההידבקות של גברים במחלות מין נמוכים יותר

לעומת נשים, גברים נדבקים פחות במחלות מין, אך למרות זאת יכולים בהחלט להידבק בכל מחלות המין השונות. קיימות מספר סיבות לסיכון המופחת להידבק במחלות מין אצל גברים:

• עור עבה וקשיח יותר – עור הפין עבה וקשיח יותר לעומת הנרתיק. מסיבה זו, מזהמים שונים מתקשים להיכנס אל תוך העור ולגרום לזיהומים קשים כפי שקורה בנשים.
  • אזור לא נוח לגדילת מזהמים – לעומת הנרתיק הלח והחמים, הפין אינו מהווה מצע גידול נוח, ולכן חיידקים ווירוסים נוטים להתיישב בו פחות.
  • היגיינה טובה יותר – רקמת הפין והאזורים הסמוכים נרחצים באופן יום יומי, ועל כן קשה יותר למזהמים להתיישב שם ולמחלות מין להופיע.

יש לציין שהעובדה שסיכויי ההדבקה אצל גברים נמוכה יותר אינה צריכה להשפיע על השימוש באמצעי מניעה, וחשוב לזכור שגם גברים יכולים לפתח מחלות מין ולכן חייבים להשתמש באמצעי מניעה.

הופעת סימפטומים מונעת נזק ארוך טווח

אחד המאפיינים החשובים של מחלות מין אצל גברים הוא הופעת סימפטומים בשלב מוקדם של המחלה. מסיבה זו, רוב הגברים פונים לטיפול רפואי במחלות המין ובכך מונעים את התפתחות הסיבוכים ארוכי הטווח.

כמו כן, מכיוון שהביטוי העיקרי של מחלות המין בגברים הוא הופעת נגעים על הפין וסביבו, קל מאוד להבחין בהם ולפנות לטיפול בזמן (לעומת הנשים אשר לרוב לא מבחינות בכך ללא בדיקה גניקולוגית).

סיבוכים ארוכי טווח של מחלות מין בגברים

בדומה לכל מחלה, במידה ומחלות מין לא מאובחנות ומטופלות בזמן הן יכולות לגרום לסיבוכים ארוכי טווח. הסיבוך העיקרי של מחלות מין בגברים הוא מעבר הזיהום אל האיברים הסמוכים ויצירת דלקת באשכים, לימפוגרנולומה, האפידידימיס והפרוסטטה.

המצב הקשה ביותר הוא דלקת בפרוסטטה אשר יכולה לגרום לכאבים אדירים ולא תמיד פשוטה לטיפול. כמו כן, הפגיעה באשכים ובמבנים הסמוכים יכולה לגרום בעתיד להפרעות פוריות, מכיוון שיכולה להיווצר הפרעה בייצור הזרע ובאיכותו.

ברית מילה והעברת מחלות מין

ברית מילה היא מסורת ארוכת שנים, ואינה מתבצעת רק למטרות דת –  מחקרים רבים מוכיחים שגברים אשר עברו ברית מילה נדבקים פחות במחלות מין שונות. לדוגמא, שיעורי ההדבקה של גברים נימולים בהרפס נמוכים בכ-30%, וכך גם בוירוס הפפילומה.

ברית המילה מקטינה את הסיכון להידבק במחלות נוספות וכמו כן מפחיתה גם את ההדבקה של בנות הזוג במחלות מין לאחר קיום יחסי מין עם פרטנרים נימולים.