אבחון וירוס הפפילומה האנושי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

וירוס הפפילומה אנושיוירוס הפפילומה האנושי הוא נגיף הגורם להיווצרות יבלות במקומות שונים בגוף, וכיום ידוע על יותר מ-100 זנים שלו.

הדוגמה המוכרת ביותר של וירוס הפפילומה האנושי הוא הופעתו באזור איברי המין, ויכולתו לגרום לסרטן צוואר הרחם בנשים.

יש לציין שלא כל הזנים של הוירוס הם בעלי פוטנציאל לגרום לסרטן, וכיום קיים חיסון להגנה מפני חלק מהזנים הסרטניים.

מה גורם להדבקה בוירוס הפפילומה האנושי?

וירוס הפפילומה האנושי נכנס לגוף דרך חתכים בעור, ומועבר מעור לעור. אי לכך, הוירוס מועבר בקלות רבה ביחסי מין ויכול לזהם כל אזור שבא במגע עורי בין בני הזוג.

מכיוון שמדובר בוירוס נפוץ ביותר, גורם הסיכון העיקרי להדבקה הוא ההיסטוריה המינית ומספר הפרטנרים איתם קוימו יחסי מין. ככל שמספר הפרטנרים גדול יותר, הסיכון להידבק בוירוס הפפילומה האנושי ולסבול מיבלות באיברי המין גדול יותר.

אחד הסימנים האופייניים של אנשים בעלי היסטוריה מינית עשירה הוא הופעת היבלות, וזהו מצב שכיח בנערות ליווי או גברים ונשים פעילים מאוד.

כמו כן, חשוב לזכור שפגיעה בעור מגבירה את הסיכון להדבקה בוירוס הפפילומה, המועבר בקלות אל עור פצוע וחבול לעומת עור בריא ושלם.

התסמינים של וירוס הפפילומה האנושי

ברוב המקרים, הדבקה בוירוס הפפילומה האנושי אינה גורמת להופעת סימפטומים מכיוון שמערכת החיסון מצליחה להתגבר על הוירוס בהצלחה עוד לפני שמופיעות היבלות.

עם זאת, במקרים מסויימים יכולות להופיע יבלות מסוגים שונים, ובעיקר באזור מערכת המין.

היבלות הגניטליות (של מערכת המין) הן בדרך כלל שטוחות, קטנות ובעלות מראה כרוביתי. בנשים, היבלות יופיעו לרוב באזור השפתיים הפנימיות (ולכן לא תמיד יבלטו לעין), אך לעתים גם יופיעו בנרתיק עצמו או בצוואר הרחם.

בגברים, אותן יבלות יכולות להופיע על הפין או על שק האשכים. ברוב המקרים, היבלות המדוברות אינן גורמות לכאב או לאי נוחות, ולכן לא תמיד מזהים אותן בזמן.

עם זאת, כאשר הן מופיעות במקום בולט הן מפריעות מיד מבחינה אסתטית וגורמים לסובלים מהם ללכת לקבל טיפול.

מלבד היבלות הגניטליות הנפוצות, זיהום בוירוס הפפילומה האנושי יכול גם להופיע במקומות נוספים בגוף כמו בכפות הידיים והציפורניים, על כף הרגל ובמקומות נוספים. במקרים אלה, מראה היבלות יהיה מעט שונה, ובאופן כללי הן יהיו מעט גדולות וחזקות יותר.

סרטן צוואר הרחם כתוצאה מווירוס הפפילומה האנושי

רוב המקרים של סרטן צוואר הרחם מופיעים לאחר זיהום לא מטופל בווירוס הפפילומה האנושי.

כיום ידוע שרוב המקרים הממאירים מופיעים לאחר זיהום בשני זנים של וירוס הפפילומה האנושי (HPV) אשר לרוב אינם גורמים להופעת יבלות ולכן קשה מאוד לזהות אותם. נשים רבות יכולות לפתח את סרטן צוואר הרחם מבלי לדעת שנדבקו בוירוס, ועל כן חשוב מאוד לבצע בדיקת פאפ באופן תקופתי על פי המלצת הרופא על מנת לגלות את סרטן צוואר הרחם בשלב מוקדם ככל שניתן.

אבחנה של וירוס הפפילומה האנושי

אבחנת וירוס הפפילומה האנושי מתבצעת על סמך בדיקה פיזיקלית של הרופא, אשר יכול לזהות את היבלות על פי הצורה האופיינית.

במקרים שהיבלות אינן נראות לעין, וממוקמות באזורים לא נגישים ניתן לבצע מספר בדיקות:

  • בדיקת פאפ – הבדיקה האמינה והחשובה ביותר לגילוי הדבקה בוירוס הפפילומה האנושי. בבדיקה זו הרופא אוסף באמצעות מטוש דגימה מצוואר הרחם על מנת לשלוח אותה למעבדה לבדיקה מעמיקה. על סמך מראה הדגימה ומבחנים מעבדתיים נוספים ניתן להחליט האם קיימת הדבקה בוירוס או לא.
  • בדיקת תמיסת חומץ – בדיקה בה הרופא שופך מעט תמיסת חומץ על האזורים החשודים כמודבקים, ובמידה ואכן קיימת יבלת או זיהום בווירוס מופיע צבע לבן. בדיקה זו טובה בעיקר לזיהוי נגעים שטוחים מאוד באזורים קשים לבדיקה.

אולי יעניין אותך גם:

קולפוסקופיה: כיצד מסייעת בדיקת קולפוסקופיה לאיתור וזיהוי מוקדם של פיפילומה וקונדילומה?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו