מתי צריך להיבדק למחלות מין?

מתי צריך להיבדק?מחלות מין הן מחלות מדבקות ביותר, אשר מועברות בקלות בין בני זוג ויכולות לגרום לסיבוכים ארוכי טווח.

מכיוון שלא תמיד מחלות המין גורמות לסימפטומים, חשוב מאוד להיבדק במקרים מסויימים על מנת לשלול נוכחות של מחלה ולמנוע הדבקה.

תסמינים המחשידים למחלת מין

כאשר נדבקים במחלת מין, עלולים להופיע תסמינים שונים הקשורים למחלה.

התסמינים יופיעו לרוב מספר ימים לאחר החשיפה, ויכולים לעבור באופן עצמאי וספונטני תוך מספר שבועות.

במידע ובוצעו יחסי מין לא מוגנים, הופעת התסמינים הבאים יכולה להחשיד לנוכחות מחלת מין:

• הופעת פצעים באזור איבר המין – מחלות מין שונות מתבטאות בהופעת פצעים מסוגים שונים על איבר המין עצמו וסביבו. בגברים, הפצעים יכולים להופיע על הפין, שק האשכים או באזור המפשעה ואילו בנשים הפצעים יכולים להופיע בתוך הנרתיק עצמו, על שפתי הנרתיק ובאזור המפשעה והרקטום.
  • כאב בזמן מתן שתן או קיום יחסי מין – כאשר מופיע בזמן מתן שתן, חשוב מאוד להיבדק ולגלות את המקור לו. הכאב מתבטא לרוב בצורת צריבה, המופיעה בזמן ההשתנה וחולפת אחריה. במקרים אחרים (ובעיקר בנשים), יכול להופיע כאב בזמן החדירה המתבטא על רקע פצעים ורגישות של האזור.
  • הופעת הפרשות מהפין או מהנרתיק – אחד התסמינים השכיחים ביותר של מחלות מין הוא הופעת הפרשות מאיברי המין. הפרשות אלה יכולות להיות סמיכות או דלילות, לבנות, צהובות או שקופות ולכלול ריח רע ואופייני.
  • דימום נרתיקי שאינו טיפוסי – נשים רבות סובלות מדימום נרתיקי סביב המחזור החודשי ומסיבות אחרות, אך במידה ומופיע דימום נרתיקי ללא סיבה ידועה מראש, חשוב להיבדק למחלות מין. אצל רוב הנשים הסובלות מדימום, מדובר בדימום טיפוסי ואופייני אך במקרים מסויימים הדימום יכול להיות שונה, ומצריך בדיקה.
  • נפיחות של קשרית לימפה – לעתים ניתן להרגיש את קשריות הלימפה המפשעתיות, אשר הופכות לגדולות ורגישות לאחר הדבקה במחלת מין. במידה וניתן לחוש את הקשריות בקלות, חשוב להגיע אל הרופא לבדיקה.
  • כאבים בבטן התחתונה – חלק ממחלות המין מתבטאות בכאבים כלליים בבטן התחתונה. כל הופעה של כאב חדש בבטן התחתונה דורשת כמובן בירור רפואי מקיף, ובמידה ומדובר באנשים בסיכון למחלות מין (בעיקר כאלה המקיימים יחסים ללא הגנה) חשוב גם לשלול מחלות מין שונות.

האם יש צורך להיבדק במידה ולא מופיעים תסמינים?

אנשים רבים תוהים האם יש להיבדק במידה ולא מופיעים תסמינים למחלות מין.

חלק גדול ממחלות המין אינן גורמות להופעת סימנים קליניים, ונשארות חבויות בגוף במשך שנים רבות.

במקרים אלו, המחלה יכולה להתפרץ בשלב מאוחר יותר או להדביק את הפרטנרים השונים. ולכן, אנשים הנמצאים בסיכון למחלות מין, צריכים להיבדק אחת לתקופה על מנת לשלול הדבקה במחלה.

בדיקה ואבחון של מחלת מין מאפשרת טיפול מתאים להעלמת המחלה ומונעת את העברתה לפרטנרים הבאים, ועל כן חיונית ביותר.

גורמי הסיכון העיקריים למחלות מין הם:

• קיום יחסי מין לא מוגנים – אנשים אשר נוטים לקיים יחסי מין ללא קונדום, נמצאים בסיכון רב להדביק את הפרטנרים שלהם ולהידבק מהם.
  • קיום יחסי מין עם מספר רב של פרטנרים – ככל שכמות הפרטנרים איתם מקיימים יחסי מין במהלך החיים גדולה יותר, כך הסיכון לחלות במחלת מין עולה. בנוסף, קיום יחסי מין עם מספר פרטנרים בו זמנית יכול גם כן להעלות את הסיכון להידבק ומצדיק בדיקה.
  • קיום יחסי מין אוראליים או אנאליים – למרות שבדרכים אלה לא ניתן להיכנס להריון, ניתן בהחלט להידבק בדרך זו במחלות מין שונות, ולכן מומלץ להיבדק.

בדיקה לפני קיום יחסי מין לא מוגנים

אצל בני זוג אשר מעוניינים להפסיק להשתמש בקונדומים ולעבור לגלולות, מומלץ לבצע בדיקה לנוכחות מחלות מין לפני הפסקת השימוש בקונדום.

במקרים אלה, גם אם מדובר בזוגות אשר ביחד זמן רב, ההיסטוריה המינית של כל אחד מהם אינה ידועה, ומומלץ להיבדק על מנת לא להעביר (בטעות) מאחד לשני מחלות שונות.