כלמידיה – איך נבדקים?

כלמידיהכלמידיה היא מחלת מין נפוצה ביותר, הגורמת בעיקר לכאבים באיברי המין ולהופעת הפרשות. אנשים רבים סובלים מכלמידיה ולא יודעים על כך, וזאת בגלל שהמחלה לא תמיד גורמת להופעת סימפטומים, ולפעמים מתגלית באופן מקרי לחלוטין.

כלמידיה יכולה לתקוף גברים ונשים בכל הגילאים, ונפוצה בעיקר אצל נשים צעירות. במידה ומאובחנת המחלה, יש כמובן להתחיל בטיפול בהקדם על מנת למנוע התפתחות סיבוכים שונים.

דרכי הידבקות בכלמידיה

ההידבקות בכלמידיה נעשית על ידי חיידק שעובר בעת קיום יחסי מין לאחר התערבבות ההפרשות, ובדרך כלל מתיישב בנרתיק או על הפין.

מלבד זאת, ההדבקה בכלמידיה יכולה להתרחש גם אחרי מין אוראלי ולגרום לכלמידיה בגרון, או לאחר מין אנאלי ולגרום לכלמידיה בפי הטבעת. מכיוון שמדובר במחלה נפוצה מאוד, אשר שכיחה בעיקר בצעירים, חשוב מאוד להשתמש בקונדום אשר מונע את העברת המחלה.

כמו כן, בדומה למחלות מין אחרות, גם כלמידיה נפוצה מאוד באנשים המקיימים יחסי מין עם מספר גדול של פרטנרים, ושכיחה יותר באנשים עם היסטוריה קודמת של מחלות מין.

סימפטומים של כלמידיה

ברוב המקרים, הידבקות בכלמידיה לא גורמת לסימפטומים, ואנשים נושאים את החיידק מבלי לדעת על כך.

חשוב לזכור שלמרות שהמחלה אינה סימפטומטית, היא מדבקת מאוד, ובמקרים רבים אדם הנושא את הכלמידיה אשר לא סובל ממחלה פעילה מדביק את הפרטנר שלו אשר דווקא כן מפתח סימפטומים.

כאשר החיידק כן גורם למחלה סימפטומטית, הביטוי שלה מתחיל כשבוע עד שלושה שבועות לאחר ההדבקה, ומתאפיין על ידי:

• צריבה במתן שתן – אחד הסימנים החשובים ביותר במקרים של כלמידיה הוא הופעת כאב שורף בזמן מתן השתן. תלונה זו מופיעה בגברים ובנשים, ומאפיינת מאוד מחלות מין.
  • כאבים וגרד סביב איבר המין – כלמידיה גורמת במקרים רבים להופעה של כאב צורב המלווה בגרד  באזור איבר המין. בגברים, הכאב מופיע על העטרה בסמוך לפתח השופכה, ואילו בנשים הכאב אופייני מאוד באזור הנרתיק ומסביבו.
  • הפרשה נרתיקית בנשים – נשים רבות נוטות להתלונן על הפרשה מרובה מהנרתיק, אשר בדרך כלל גם בעלת ריח אופייני המבטאת את הימצאות החיידק במערכת המין. לעתים, יכול להופיע גם דימום נרתיקי, ללא קשר למחזור החודשי.
  • הפרשה מהפין אצל גברים – בדומה לנשים, גם גברים סובלים מהפרשה מוגברת מהפין במקרים של הידבקות בכלמידיה, אשר מתאפיינת בעכירות מסויימת.
  • כאב בזמן קיום יחסי מין – נשים רבות נוטות להתלונן על הופעת כאב כאשר הן מקיימות יחסי מין. תלונה זו אינה נפוצה בגברים, אשר לא מפתחים כאב בזמן החדירה.
  • כאבים באשכים – גברים רבים מתלוננים על כאב קבוע באשכים, המופיע לאחר ההדבקה בכלמידיה ומלווה בדרך כלל בנפיחות סביבם.
  • כאבים בבטן התחתונה – סימן אשר אופייני למצבים רפואיים רבים, המופיע גם במחלות מין רבות וביניהן בכלמידיה.

אבחנה של כלמידיה

כלמידיה היא אחת ממחלות המין הנפוצות ביותר, ולכן רופאים רבים ממליצים על ביצוע בדיקות סקר לגילוי שלה. מכיוון שבמקרים רבים כלמידיה היא אסימפטומטית, אך בכל זאת נחשבת למדבקת מאוד, בדיקות סקר מומלצות לאנשים הנמצאים בסיכון להידבק בכלמידיה, ובעיקר לצעירים המקיימים יחסי מין עם מספר רב של פרטנרים.

כמו כן, בדיקה להימצאות כלמידיה היא בדיקה שגרתית בנשים בהריון ואצל אנשים המתלוננים על מחלת מין אחרת.

חיידקי הכלמידיה עלולים במקרים נדירות, לגרום להתפתחות של מחלת הלימפוגרנולומה.

קיימות שתי דרכים עיקריות לביצוע בדיקה לגילוי כלמידיה:

• לקיחת דגימה באמצעות מטוש – הדרך היעילה והפשוטה ביותר לאבחן כלמידיה היא על ידי שימוש במטוש ללקיחת דגימה מהפרשות איברי המין. בבדיקה זו, הרופא משתמש במטוש ומגרד באמצעותו את דפנות הנרתיק, וצוואר הרחם בנשים, ואת פנים צינור השופכה והאזור סביב הפתח אצל גברים. לאחר לקיחת הדגימה, היא נשלחת אל המעבדה על מנת לאבחן האם קיים זיהום בכלמידיה.
    אצל נשים עם גורמי סיכון, ניתן לבצע את הבדיקה במקביל לבדיקת פאפ, המתבצעת בדרך דומה (ובכך "חוסכים" בדיקה נוספת). מלבד זאת, ניתן להשתמש במטוש על מנת לקחת דגימה מפי הטבעת (במקרים של קיום מין אנאלי) על מנת לאבחן נוכחות של כלמידיה.
  • בדיקת שתן – אפשרות נוספת לאבחנת כלמידיה היא על ידי בדיקת שתן. תוצאות מעבדה המצביעות על נוכחות של כלמידיה בשתן מעידה כמובן על זיהום בכלמידיה הדורש טיפול מתאים.