בדיקת רוק לאבחון איידס

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקת רוק לאבחון איידסאבחנה של זיהום בנגיף ה-HIV חשובה ביותר. אבחנה מוקדמת מאפשרת טיפול מונע שיאפשר שנים ארוכות נטולות סימפטומים, עם חיים נורמלים. אבחנה חשובה ביותר גם כדי למנוע העברה של הנגיף לבני זוג או ביחסי מין מזדמנים. אחת הבעיות העיקריות בבדיקות ל–HIV  היא בעיית ההיענות.

רבים מאלו שחוששים שנדבקו חוששים להיבדק מסיבות שונות: פחד מפני תוצאה חיובית, רצון לדחות את ההודעה על המחלה, פחד מפני בדיקות פולשניות, ועוד. בדיקות פשוטות ומהירות שיכולות לזרז את האבחנה ולהפוך אותה לקלה ובלתי כואבת הן בעלות פוטנציאל ניכר להעלאת ההיענות לבדיקה, ובתוך כך אבחון מהיר ויעיל יותר של אלו שנדבקו ב–HIV.

באופן כללי, הבדיקות הקיימות היום ל–HIV מבוססות על שתי שיטות עיקריות: זיהוי הנוגדנים לנגיף שמתפתחים בגוף לאחר ההדבקה, וזיהוי חלקים של הנגיף (אנטיגנים) בדם הנבדק. לכל אחת מהשיטות יתרונות וחסרונות שונים (רגישות של הבדיקה, מחיר, תקופת "חלון" בה לא ניתן לגלות את המחלה לאחר ההדבקה, ועוד).

נוגדנים כנגד נגיף ה–HIV מתפתחים בגוף מספר שבועות לאחר ההדבקה. נוגדנים אלו אינם יעילים כל כך במלחמה בנגיף לטווח הארוך, בגלל השינויים התכופים שעובר הנגיף. עם זאת, הנוגדנים מאפשרים אבחנה של המחלה – אדם שפיתח נוגדנים נחשף לוירוס ונושא אותו בדמו, גם אם רמתו בדם בלתי מדידה. קיימים סוגים שונים של נוגדנים בגופינו, השונים זה מזה במבנה הכימי, באתרי הפעולה בגוף, ובשלב ההפעלה בעת הזיהום.

בדיקות רוק לזיהוי זיהום ב-HIV

בדיקת הרוק לאבחנה היא בדיקה פשוטה וקלה, שאורכת (מבחינתו של הנבדק) מספר שניות בלבד. בבדיקה נלקחת דגימה רוק באמצעות מטוש, המועבר בתוך חלל הפה. דוגמת הרוק עוברת תהליך של ריאקציה כימית, המאפשרת זיהוי של נוגדנים כנגד הנגיף.

במידה והבדיקה חיובית, מופיעים קווים המסמנים את נוכחות הנוגדנים על פני ערכת הבדיקה, בדומה לבדיקת הריון רגילה. התגובה הכימית עצמה אורכת מספר דקות בלבד, ולאחרונה הפכה זמינה גם לשימוש ביתי, לאחר אישור של מנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA).

בדיקת הרוק בערכות המדידה הקיימות הושוותה לבדיקות אחרות של הנגיף בדם, ונמצאה יעילה ביותר לאבחנה , עם רגישות גבוהה מאוד (כלומר, הבדיקה מזהה כמעט את כל החולים, ולא מדווחת על תוצאות "שליליות כוזבות").

מכיוון שמדובר בבדיקה של נוגדנים, הבדיקה יעילה רק מספר שבועות לאחר ההדבקה (התקופה המדוייקת משתנית מנבדק לנבדק), כאשר תאי הדם הלבנים בגופינו מתחילים לייצר נוגדנים כנגד הנגיף. בנוסף, בדומה לבדיקות נוגדנים אחרות, הבדיקה דורשת אימות של האבחנה באמצעות בדיקות נוספות לזיהוי הנגיף.

בישראל, הנחה לאחרונה משרד הבריאות שלא להסתמך על בדיקות ביתיות לאבחנה של הדבקה ב-HIV. אבחנה ביתית כזו, שאינה מלווה בצוות מוסמך, ויכולה לעיתים להצביע על "תוצאה חיובית כוזבת" (אבחנה של זיהום למרות שהנבדק בריא) יכולה לגרום לפגיעה נפשית וחרדה בקרב הנבדקים, וגם לפגוע בפיקוח ההדוק של משרד הבריאות אודות מספר החולים באיידס במדינת ישראל, והמעקב הרפואי אחריהם.

ייתכן שבעתיד תכנס בדיקה זו לשימוש נרחב גם בישראל, ותהפוך את תהליך האבחנה של הדבקה ב- HIV  לפשוט וקל יותר.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו