ניפוץ מיתוסים על מחלות מין

מיתוסיםנושא ההדבקה במחלות מין הוא נושא אשר מעסיק אנשים רבים, וכולל מיתוסים רבים אשר מקורם בשמועות, בסרטים ובאתרי אינטרנט מפוקפקים.

אי ידיעת הנושא בצורה טובה, והליכה על סמך מיתוסים יכולה כמובן לגרום להדבקה במחלת מין ולסיכון הבריאות, ועל כן חשוב מאוד לקבל את המידע בנוגע להגנה מפני מחלות מין מאיש מקצוע מתאים ולהקפיד להישמר מפני מחלות מין.

"מין אוראלי לא גורם להעברת מחלות מין"

אחת ההנחות של אנשים רבים היא שקיום יחסי מין אוראלי אינו גורם להעברת מחלות מין. מסיבה זו, זוגות רבים נוטים לקיים מין אוראלי במידה ואין להם קונדום, במידה ואינם מכירים מספיק או מסיבות אחרות.

הנחה זו אינה נכונה, ומחלות רבות מועברות ביחסי מין אוראליים ויכולות לגרום לביטוי תסמינים באזור הפה והגרון. אחת הדוגמאות הקלאסיות לכך היא מחלת ההרפס, אשר יכולה להתבטא בפצעים בשפתיים או בפצעים על איברי המין.

באמצעות מין אוראלי, נגיף ההרפס יכול לעבור מהפה אל איברי המין או להיפך, ולגרום להדבקה. דוגמא נוספת היא הופעת קונדילומות בפה או הופעת זיבה בחלל הפה והגרון, אשר הגיעו לשם אחרי קיום יחסי מין אוראליים.

אי לכך, חשוב מאוד להקפיד על שימוש באמצעי מניעה גם בעת קיום יחסי מין אוראליים, על מנת להישאר מוגנים מפני מחלות מין.

"השתנה אחרי קיום יחסי מין מגנה על נשים מפני הידבקות במחלות מין"

נשים רבות נוטות ללכת אל השירותים לאחר קיום יחסי מין על מנת "לשטוף" את נוזל הזרע מהנרתיק. תופעה זו עוזרת אמנם למנוע דלקות בדרכי השתן, אך אינה מגינה מפני הידבקות במחלות מין.

החיידקים והוירוסים הגורמים למחלות המין יכולים להדביק את הנשים הרבה לפני שטיפתם החוצה בשתן, ולכן זוהי אינה דרך להיות מוגנים מפני מחלות מין.

"אנשים שנראים בריאים אינם חולים במחלות מין"

אחת הסברות השגויות בקרב צעירים רבים היא שניתן לדעת מי חולה במחלת מין על פי מראה חיצוני, ואנשים רבים מופתעים שנדבקו ממחלות מין מפרטנרים "נקיים, מסודרים ומוצלחים אשר לא אמורים להיות חולים".

טענה זו כמובן אינה נכונה, ומחלות מין אינן גורמות ברוב המקרים להופעת סימנים חיצוניים בגוף, או סימני מחלה סיסטמיים אחרים. בדרך כלל, מחלות המין גורמות להופעת תסמינים מקומיים בלבד, אשר לרוב קשה לזהות אותם ללא ידע רפואי מתאים.

כמו כן, מחלות מין רבות (כמו לדוגמא הרפס או עגבת) יכולות להישאר "שקטות" שנים רבות וכלל לא לגרום לתסמינים, אך הן עדיין מדבקות. מסיבה זו, אנשים רבים יכולים להדביק את הפרטנרים שלהם במחלות מין מבלי לדעת שהם חולים, ומבלי לפתח סימפטומים.

"מחלת האיידס קיימת רק בהומוסקסואלים"

מחלת האיידס היא אחת ממחלות המין המדבקות והקשות ביותר, ונכון להיום אין טיפול לריפוי המחלה.

אנשים רבים סבורים שמחלת האיידס קיימת רק בהומוסקסואלים, ומועברת רק במגע מיני אנאלי, ומדובר כמובן בטעות. מחלת האיידס יכולה להופיע גם בנשים, או בגברים הטרוסקסואליים ולעבור גם דרך קיום יחסי מין נרתיקיים.

הסבירות להופעת מחלת האיידס אצל אנשים אשר אינם מקיימים יחסי מין אנאליים אמנם נמוכה יותר, אך בכל זאת חשוב להיזהר מכיוון שמחלת האיידס יכולה להופיע אצל כל אחד ולאחר שנדבקים בה אין דרך להירפא.

"עדיף להשתמש בשני קונדומים על מנת להגביר את ההגנה"

אנשים רבים חושבים ששימוש בשני קונדומים יגביר את ההגנה שלהם מפני הדבקה במחלות מין, ועושים זאת בזמן קיום יחסים עם פרטנרים "מפוקפקים".

טענה זו כמובן אינה נכונה, ולהפך – שימוש בשני קונדומים יכול דווקא להגביר את הסיכון לקריעתם ולהדבקה במחלות מין שונות. כאשר משתמשים בשני קונדומים, החיכוך הנוצר ביניהם יכול לגרום בסופו של דבר לקרע, ולפליטת הזרע החוצה.

ולכן, למרות שקונדום נחשב לאמצעי המניעה היעיל והבטוח ביותר, חשוב לזכור שיש להשתמש בו בצורה נכונה בלבד, וששימוש בשני קונדומים בו זמנית אינו נחשב לשימוש נכון, ואינו מגן מפני מחלות מין.