מחלות מין בעולם – 1 מכל 25 נדבק במחלת מין

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

על פניו, נראה שלא צריך להכביר מילים על החשיבות של שימוש באמצעי מניעה למניעת הריון, וחשוב לא פחות – מניעת סוגים שונים של מחלות מין. אלא שנתונים שמגיעים לאחרונה מרחבי העולם, ושבוטאו בדו"ח של ארגון הבריאות העולמי, מראים נתונים מדאיגים לגבי כמות ואחוז ההידבקויות במחלות המין. על נתוני הדו"ח, המשמעות שלו והדרך להימנע מכניסה לסטטיסטיקה במאמר הנוכחי.

מעל למיליון הדבקות חדשות ביום

הדו"ח של ארגון הבריאות העולמי מעלה נתונים כמעט חסרי תקדים על היקף ההתפשטות של מחלות המין הנפוצות ברחבי העולם: כלמידיה, סיפילס, גונוריאה וטפיל בשם טריכוממונס. את הדו"ח מפיץ הארגון האמור באופן תקופתי, החל משנת 2012, והנתונים מראים כי לא חל שיפור במניעת ההתפשטות של מחלות המין הנפוצות.

בחלק מהפרמטרים, יש אפילו עלייה מדאיגה בשכיחות אותה מייחסים החוקרים לגורמים דוגמת סביבה מינית מתירנית, אפליקציית היכרות נוסח טינדר, אחוזי גירושים גבוהים והפשטות בה ניתן לגשת כיום לאתרי ולסירטוני פורנו. 

על פי הנתונים, בכל יום נדבקים לא פחות מכמיליון בני אדם במחלת מין (בקרב אנשים בגילאי 49-15). בחישוב שנתי, הנתונים מצביעים על למעלה מ-376 מיליון איש אשר נדבקים באחד מבין ארבעת חיידקי המין המרכזיים. בנוסף, בכל רגע נתון כ-4% מהאוכלוסייה – אחד מבין 25 אנשים – סובל ממחלת מין כזו או אחרת. יש אנשים שסובלים אפילו מכמה מחלות מין במקביל. 

הנתונים הללו משתנים בין המדינות השונות. הצפי הוא שבמדינות מערביות בעלות מודעות גבוהה לבעיה ואפשרויות כלכליות המקלות על רכישת אמצעי המניעה, אחוזי מחלות המין יהיו נמוכים יותר מאשר במדינות המתפתחות. בפועל, נראה שגם בכמה מדינות שנחשבות למפותחות במיוחד ניתן לראות נתונים חריגים לגבי מחלות המין. 

הדוגמא המובהקת היא ישראל, שנחשבת לאחת המדינות בה אחוזי ההידבקות בחלק ממחלות המין (זיבה וכלמידיה) הם מהגבוהים ביותר בעולם המערבי. הנתונים שפרסם משרד הבריאות בנושא מראים כי ישנה עלייה בשכיחות ובאחוזי ההדבקה של זיבה ולכמידה בשנים האחרונות. 

הבעיה: עמידות חיידקי המין

בעולם אוטופי, הרי שניתן היה למצוא עידוד בעובדה שגם אם נדבקים במחלת מין – יש מספיק דרכי התמודדות איתה. אלא שגם מהבחינה הזו הנתונים שעולים מהדו"ח של ארגון הבריאות העולמי רחוקים מלהיות מעודדים. הם מצביעים על כך שחיידקי המין הנפוצים כיום מפתחים במרוצת השנים עמידות, שנגרמת בדרך כלל עקב שימוש יתר או חריגה מהמינון אשר הותאם לאדם ספציפי. התפתחות העמידות פוגעת משמעותית ביעילות הטיפול בהם באמצעות אנטיביוטיקה. 

ניתן להדגים זאת באמצעות חיידק בשם גונוריאה, המביא למחלת הזיבה. הוא עלול להדביק במחלה את איברי המין, פי הטבעת וגם הגרון. כאן עולה הבעייתיות, כאשר אצל אנשים המשתמשים באנטיביוטיקה להתמודדות עם דלקת גרון עלולה להיווצר עמידות לחיידק. הוא אף עלול להתרבות בגוף האדם בעקבות יחסי מין אוראליים. 

מחלות המין הידועות כיום כרוכות בהמשך לכך בתופעות לוואי משמעותיות, הכוללות הפרשות מאיברי המין, הופעת כאבים, צריבות, העלאה בתכיפות מתן השתן, עלייה בחום הגוף ועוד. 

במקרים החמורים יותר, עלולות מחלות המין להביא להפלות או לעקרות. כך למשל מחלת הסיפילס הביאה בשנת 2016 ללא פחות מאשר כ-200,000 הפלות ולידה של עוברים מתים, נתון שהופך אותה למעשה לסיבה השכיחה ביותר בעולם כיום למוות של יילודים. 

אז מה עושים?

למרות שהנתונים שפורסמו מעלה צריכים להדליק נורת אזהרה אצל כל אדם באשר הוא, בפועל ניתן לצפות שהם יתקבלו באדישות על ידי אחוז משמעותי מהאוכלוסייה – גישת ה"יהיה בסדר" או "לי זה לא יקרה" עובדת בתחום הזה שעות נוספות. לכך ניתן להוסיף מקרים חמורים של תקיפות מיניות ומעשי אונס, אשר השכיחות שלהם גבוהה למרבה הצער. 

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו